Původní kovový plášť Přemostění byl nahrazen novými sendvičovými panely s tepelnou izolací; na úrovni 3. a 4. nadzemního podlaží je mezi hlavní ocelové vazníky a fasádu vložen promenoár nabízející výhled na Dunaj.
Pro nový depozitář bylo vybráno místo na hranici pozemku ze severní strany, které poskytuje zásobovací přístup a funkční propojení s výstavními prostory a dalšími pracovišti.
Vybraná historická okna na odvrácené fasádě Vodních kasáren byla znovu odkryta; částečně byl odhalen nepůvodní neklenutý železobetonový strop.
Původní depozitář v suterénu pod objektem Přemostění byl přestavěn na knihovnu; pro její přímé prosvětlení severním světlem a optické propojení s nádvořím byla po šířce Přemostění odebrána část stropu.
Základním funkčním posláním Přemostění zůstane prezentace sbírek moderního umění; horní prosklení světlíků splňuje tepelněizolační parametry i vysoké nároky na kvalitní přirozené prosvětlení výstavního prostoru.
K ambiciózní rekonstrukci Slovenské národní galerie vedla spletitá 21letá cesta, která ke zdárnému konci dospěla hlavně zásluhou architektů a ředitelky SNG Alexandry Kusé.
Rekonstrukce SNG pozměnila prostorovou orientaci galerie, zprůchodnila ji, a tím zapojila zpět do struktury města; prostor amfiteátru byl přestavěn na vnitřní dvoranu s transparentní střechou; dvorana se tak stává součástí vstupu.
Cílem rekonstrukce bylo racionálně naplnit iracionální vztah torza Vodních kasáren a torza Dedečkova zamýšleného souboru potenciálem nových souvislostí, které tento vztah obsahuje.
Nové patio vytvořené z důvodu přirozeného osvětlení knihovny v suterénu původního depozitáře může sloužit pro exteriérové vystavení plastik.
East section view, south section view.
New Relations. Renovation and Modernisation of the Slovak National Gallery Complex in Bratislava
Martin Kusý, Pavol Paňák / Architekti B.K.P.Š. /
For the Slovak National Gallery building, a thorough renovation was long overdue—at least since the 2001 emergency closure of the exhibition space in the Bridging, a 1970s extension by architect Vladimír Dedeček connecting two opposite wings of the Gallery. Another part of the Gallery, the permanent exhibition this time, was closed off in 2012 due to inadequate conditions for the artwork. Finally, the library and the offices were shut down that same year. The renovation reconnects the disrupted functional relations, both inside the complex and with the neighbouring public areas. The main entrance axis from the old building’s courtyard is reaffirmed in the current layout, while a new axis, generated by Dedeček’s orthogonal grid, connecting the Gallery with the city centre, is integrated. Natural pedestrian paths are allowed to enter the ground floor and the courtyard. The Gallery becomes an open and welcoming institution.
Send e-mail
back »