Nejvýraznějším motivem památníku je cortenová „hrana zla“ vstupující do původního domu; hrana symbolizuje situaci dějinné výzvy a její uslyšení jednotlivcem, poukazuje však také na univerzální platnost Palachova činu pro součas
Nejvýraznějším motivem památníku je cortenová „hrana zla“ vstupující do původního domu; hrana symbolizuje situaci dějinné výzvy a její uslyšení jednotlivcem, poukazuje však také na univerzální platnost Palachova činu pro součas
Interiérem vesnického domu, zbaveného původních vnitřních konstrukcí a přetvořeného k vnímání místa v rovině symbolické, proniká „hrana zla“ a zaráží se do desky rodinného stolu, tak jako se zlo vlomilo do života rodiny-
Interiérem vesnického domu, zbaveného původních vnitřních konstrukcí a přetvořeného k vnímání místa v rovině symbolické, proniká „hrana zla“ a zaráží se do desky rodinného stolu, tak jako se zlo vlomilo do života rodiny-
Památník by měl být místem, kde se můžeme pokusit Palachovu činu porozumět a pochopit jeho význam pro současnou i budoucí dobu.
Památník by měl být místem, kde se můžeme pokusit Palachovu činu porozumět a pochopit jeho význam pro současnou i budoucí dobu.
Nový objekt muzejní expozice je zrcadlem „hrany zla“; uvnitř, v přítomnosti, se stáváme pozorovateli minulosti.
Nový objekt muzejní expozice je zrcadlem „hrany zla“; uvnitř, v přítomnosti, se stáváme pozorovateli minulosti.
Součástí expozice jsou dobové fotografie a zkrácená verze dokumentárního filmu Olgy Sommerové Věřím, že více světla potřeba nebude (2020).
Součástí expozice jsou dobové fotografie a zkrácená verze dokumentárního filmu Olgy Sommerové Věřím, že více světla potřeba nebude (2020).
Půdorys a řez
Půdorys a řez
Situace
Situace
Branka do bývalé Palachovic cukrárny je po rekonstrukci zamčená; foto: Tereza Melicharová.
Branka do bývalé Palachovic cukrárny je po rekonstrukci zamčená; foto: Tereza Melicharová.
Kazatelna v libišském evangelickém kostele, kde se Jan Palach den před svým činem modlil; foto: Tereza Melicharová.
Kazatelna v libišském evangelickém kostele, kde se Jan Palach den před svým činem modlil; foto: Tereza Melicharová.

A Wounded Place

Jan Palach Memorial in Všetaty

Miroslav Cikán, Pavla Melková / MCA atelier

There is a small house in the village of Všetaty, Central Bohemia, which Jan Palach left one January morning in 1969 and never came back. Last year, the house was opened to the public as part of a memorial to commemorate the legacy of Palach’s sacrifice. The memorial consists of the transformed house, penetrated from one side by a sharp steel prism which holds the entrance, a meditative back garden with a bench and a group of trees, and a separate single-story building housing a museum. The scheme is the winner of the architectural & art competition organized by the National Museum in 2015–2016.

Send e-mail back »


ERA21 vydává ERA Média, s. r. o.
Chleborádova 69/22, 619 00 Brno

Phone: +420 530 500 801
E-mail: redakce@era21.cz
Projekt se v roce 2024 uskutečňuje za finanční podpory: Ministerstva kultury ČR, Nadace české architektury, Statutárního města Brna a Státního fondu kultury ČR.
Copyright ©2004-2024 ERA Média, s.r.o
Použití článků a fotografií nebo jejich částí je bez souhlasu vydavatele zakázáno.

Information about cookies on this page

To get an idea of what you like to read, we use cookies on the website, which we process in accordance with the privacy policy. If you want to let us know what you are interested in, please give your consent to the processing of all types of cookies.

 

Cookie settings

The cookies that are used on this site are divided into categories and below you can find out more about each category and allow or deny some or all of them. Once you disable categories that were previously enabled, all cookies associated with that category will be deleted from your browser.