Nejvýraznějším motivem památníku je cortenová „hrana zla“ vstupující do původního domu; hrana symbolizuje situaci dějinné výzvy a její uslyšení jednotlivcem, poukazuje však také na univerzální platnost Palachova činu pro součas
Interiérem vesnického domu, zbaveného původních vnitřních konstrukcí a přetvořeného k vnímání místa v rovině symbolické, proniká „hrana zla“ a zaráží se do desky rodinného stolu, tak jako se zlo vlomilo do života rodiny-
Památník by měl být místem, kde se můžeme pokusit Palachovu činu porozumět a pochopit jeho význam pro současnou i budoucí dobu.
Nový objekt muzejní expozice je zrcadlem „hrany zla“; uvnitř, v přítomnosti, se stáváme pozorovateli minulosti.
Součástí expozice jsou dobové fotografie a zkrácená verze dokumentárního filmu Olgy Sommerové Věřím, že více světla potřeba nebude (2020).
Branka do bývalé Palachovic cukrárny je po rekonstrukci zamčená; foto: Tereza Melicharová.
Kazatelna v libišském evangelickém kostele, kde se Jan Palach den před svým činem modlil; foto: Tereza Melicharová.
A Wounded Place
Jan Palach Memorial in Všetaty
Miroslav Cikán, Pavla Melková / MCA atelier
There is a small house in the village of Všetaty, Central Bohemia, which Jan Palach left one January morning in 1969 and never came back. Last year, the house was opened to the public as part of a memorial to commemorate the legacy of Palach’s sacrifice. The memorial consists of the transformed house, penetrated from one side by a sharp steel prism which holds the entrance, a meditative back garden with a bench and a group of trees, and a separate single-story building housing a museum. The scheme is the winner of the architectural & art competition organized by the National Museum in 2015–2016.
Send e-mail
back »