Jan Šépka: Vnímání; jedna z nejvíce navštěvovaných výstav v dějinách ČR - zahalená Samsonova kašna přístupná po rampě z Domu umění na Náměstí Přemysla Otakara II. v ČB; foto: Jan Malý.
Jan Šépka: Vnímání; jedna z nejvíce navštěvovaných výstav v dějinách ČR - zahalená Samsonova kašna přístupná po rampě z Domu umění na Náměstí Přemysla Otakara II. v ČB; foto: Jan Malý.

Proč je dobré mít Dům umění?

 

Rekonstrukce českobudějovického Domu umění je ve vážném ohrožení! Pojďme si připomenout osm let starý sloupek Rostislava Koryčánka, který vyzdvihl význam této instituce v souvislosti s vydáním publikace Dům umění České Budějovice 2013–1998 (AVU Praha, 2014).

 

K někdejšímu Koryčánkově textu netřeba ani dnes nic dodávat – snad jen to, že za uplynulých osm let od jeho vydání se v DU odehrála další řada výstav světového formátu (na většinu z těch architektonických jste mohli v ERA21 pravidelně čítat recenze). A že se během této doby na zchátralý dům ve vlastnictví města prakticky nesáhlo, takže mohl směle chátrat dál. Přitom nejde jen o galerii, ta tvoří pouze jedno patro. Na rekonstrukci městského domu proběhla na přelomu let 2020/21 architektonická soutěž, jejímž vítězem se stal skvělý návrh mezinárodního týmu AFF Architekten + Malý Chmel, otevírající hodnotný objekt na hlavním budějovickém náměstí novému životu. Dnes je hotová prováděcí dokumentace, projekt má platné stavební povolení a stačí jen najít zhotovitele stavby. Ten se ale údajně hledat nebude a projekt by měl jít do šuplíku. Politické vedení Českých Budějovic si zřejmě neuvědomuje, jak ostudnou vizitkou pro město je současný stav tohoto domu, a je ochotno tomuto nepochopení obětovat mj. svou prestiž, mezinárodní reputaci s ohledem na titul evropského města kultury 2028, již proinvestované peníze i potenciální dvacetimilionovou dotaci.

 

Rostislav Koryčánek (2015): PROČ JE DOBRÉ MÍT DŮM UMĚNÍ?

Osmnáct let fungování Domu umění v Českých Budějovicích pod vedením Michala Škody si vysloužilo uznání odborné veřejnosti jak v Česku, tak v zahraničí a bez pochyb si tato galerie zaslouží sumarizaci výstavních událostí, které se zde za tu dobu odehrály. O tu se postarala editorka Terezie Nekvindová v publikaci Dům umění České Budějovice 2013–1998. Z vícestranného pohledu na existenci této galerie, který v knize zprostředkovává několik autorů, bych rád zdůraznil, že českobudějovický dům umění je exemplární ukázkou toho, co všechno může dobře nastavený profil výstavní instituce přinést městu či regionu. A v tuto chvíli ještě nemyslím na uspokojování estetické libosti, třebaže bychom mohli i tuto náplň považovat za důležitý ukazatel kvality života v daném místě. Jde mně o dotvoření sdíleného veřejného prostoru o narušitele, který komplikuje bezproblémovost komunikace všech zúčastněných aktérů tím, že navozuje situace, k nimž není úplně jednoduché zaujmout stanovisko. Je to jako oční gymnastika nebo sestava na posilování zad: pro někoho záliba, pro jiného nicneříkající a nezáživné pohyby, ale ve svém důsledku jejich pravidelné cvičení bystří oko a zpevňuje postoj.

Prospěšnost domu umění bychom mohli popsat i tak, že vytváří životní prostor obyvatelům, pro které je kulturní dění způsobem, jak se dobrat rozpoznání vlastní identity. Valnou část takto charakterizovaných obyvatel bychom mohli označit také jako místní elity a zásluha domu umění je mimo jiné v tom, že část těchto elit nemá důvod z Českých Budějovic odcházet někam, kde by mohla svou životní potřebu saturovat lépe. Nebo naopak; pro někoho je dům umění potvrzením toho, že rozhodnutí nastěhovat se do Českých Budějovic bylo správné.

A nejde jen o fatální okamžiky lidského života, protože své opodstatnění by si dům umění našel i díky tomu, že jeho výstavní činnost je důvodem návštěvy Českých Budějovic i pro ty, jimž stačí zažít romantickou atmosféru města a okolní krajiny jen jednou.

Je však dobré mít na paměti, že tak jak dům umění obohacuje město, tak i město působí na dům umění. Co jiného než utváření města a okolní krajiny by totiž mohlo zapříčinit, že jedním z nejpřínosnějších rysů kurátorské koncepce je romantická představa o tom, že architektura a umění mají k sobě blíž, než si obvykle představitelé jednotlivých oborů myslí. Dům umění v Českých Budějovicích je jednou z mála institucí, kde se výtvarné umění a architektura nacházejí v objetí.

 

Text vyšel v ERA21 #05/2015, str. 11.

Další informace: https://dumumenicb.cz/o-nas/

 

 

Send e-mail back »


ERA21 vydává ERA Média, s. r. o.
Chleborádova 69/22, 619 00 Brno

Phone: +420 530 500 801
E-mail: redakce@era21.cz
Projekt se v roce 2024 uskutečňuje za finanční podpory: Ministerstva kultury ČR, Nadace české architektury, Statutárního města Brna a Státního fondu kultury ČR.
Copyright ©2004-2024 ERA Média, s.r.o
Použití článků a fotografií nebo jejich částí je bez souhlasu vydavatele zakázáno.

Information about cookies on this page

To get an idea of what you like to read, we use cookies on the website, which we process in accordance with the privacy policy. If you want to let us know what you are interested in, please give your consent to the processing of all types of cookies.

 

Cookie settings

The cookies that are used on this site are divided into categories and below you can find out more about each category and allow or deny some or all of them. Once you disable categories that were previously enabled, all cookies associated with that category will be deleted from your browser.