Petra Ross; zdroj: archiv Petry Ross.
Petra Ross; zdroj: archiv Petry Ross.
Petra Ross s modelem KBC tower, tzv. kulturní věží v Antverpách, jejíž projekt zpracovávala; zdroj: CONIX RDBM Architects.
Petra Ross s modelem KBC tower, tzv. kulturní věží v Antverpách, jejíž projekt zpracovávala; zdroj: CONIX RDBM Architects.
Vizualizace nové obytné čtvrti v Boomu od CONIX RDBM Architects, právě ve výstavbě; zdroj: Amanu invest.
Vizualizace nové obytné čtvrti v Boomu od CONIX RDBM Architects, právě ve výstavbě; zdroj: Amanu invest.
Hotel Jatra v Amsterdamu - skica; zdroj CONIX RDBM Architects.
Hotel Jatra v Amsterdamu - skica; zdroj CONIX RDBM Architects.
Hotel Jatra v Amsterdamu - vizualizace; zdroj CONIX RDBM Architects.
Hotel Jatra v Amsterdamu - vizualizace; zdroj CONIX RDBM Architects.
Hotel Jatra v Amsterdamu -  skici interiéru; zdroj CONIX RDBM Architects.
Hotel Jatra v Amsterdamu - skici interiéru; zdroj CONIX RDBM Architects.
Přístav v Tallinnu od ZHA - vizualizace od VA; zdroj: Zaha Hadid Architects.
Přístav v Tallinnu od ZHA - vizualizace od VA; zdroj: Zaha Hadid Architects.
Diplomová práce Petry Ross řešila stavbu veřejné knihovny v Londýně; s projektem získala Kaplicky Internship 2016 ve studiu Zahy Hadid; zdroj: archiv Petry Ross.
Diplomová práce Petry Ross řešila stavbu veřejné knihovny v Londýně; s projektem získala Kaplicky Internship 2016 ve studiu Zahy Hadid; zdroj: archiv Petry Ross.
Diplomová práce Petry Ross řešila stavbu veřejné knihovny v Londýně; s projektem získala Kaplicky Internship 2016 ve studiu Zahy Hadid; zdroj: archiv Petry Ross.
Diplomová práce Petry Ross řešila stavbu veřejné knihovny v Londýně; s projektem získala Kaplicky Internship 2016 ve studiu Zahy Hadid; zdroj: archiv Petry Ross.

„Jsem ráda, že se mé projekty začínají stavět a já můžu být u toho,“ říká architektka Petra Ross

Ze severočeského Liberce přes Belgii a Holandsko do Londýna a pak zase zpět do belgických Antverp. Architektka Petra Ross díky svému vítězství v soutěži Kaplicky Internship absolvovala tříměsíční stáž ve světoznámém studiu Zaha Hadid Architects. Nejenže jí umožnila nahlédnout pod pokličku řady úspěšných světoznámých projektů, ale také ji inspirovala k vytvoření vlastní progresivní vize pro svého současného zaměstnavatele.

 

Proč jste zakotvila právě v Belgii?

Belgie je jednou ze zemí, kde jsem při studiu na TUL absolvovala studijní stáž se zaměřením na udržitelnou architekturu. Později jsem si nově nabyté zahraniční zkušenosti chtěla ještě rozšířit a hledala práci pro změnu v Holandsku. Jedna z firem, která mě zaujala, byla shodou okolností belgicko-holandská, což se nakonec ukázalo jako dobrá volba. Autorizace v Belgii je finančně méně zatěžující než v Holandsku, kde ateliéry často stážistům při nástupu několik měsíců nic neplatí.

Mluvím zde vlámsky, s kolegy z Bruselu či při mezinárodních projektech pak anglicky. Studovala jsem semestr v Německu, takže přechod z němčiny na holandštinu, respektive vlámštinu, nebyl velký problém.

 

Aktuálně pracujete na mnoha projektech. Který je pro vás osobně nejzajímavější, příp. co je největší profesní výzvou?

Jeden z mých oblíbených projektů jsou dva lifestylové hotely v Amsterdamu. S klienty jsme tehdy navštívili velký počet hotelů, abychom si ujasnili, jakým směrem jít, jakou chceme vytvořit značku a jak by do sebe vše mělo zapadat.

Největší pracovní výzvou pak je pro mě tvarování pohledu investorů na problematiku udržitelného stavění, vývoj společnosti a výběr těch správných cílů. Zároveň si snažím udržet holistický přístup, kdy nejde jen o výkon a zisk, ale i o lidský přístup k architektuře.

 

Jak se vám pracovalo u Zaha Hadid Architects (ZHA)? Slavná architektka bohužel zesnula pár měsíců před začátkem vaší stáže, jaká byla atmosféra a styl práce ve studiu?

Estetika, teorie architektury i osobnost, kterou Zaha tvořila, je ve studiu všudypřítomná a pro všechny zůstává velkou inspirací. Osobně jsem byla nadšená z toho, že jsem se dostala ke třem projektům odlišných měřítek, vyzkoušela si práci ve třech různých clusterech studia a díky intenzitě pracovního nasazení se za pouhé tři měsíce s ateliérem dokázala do hloubky sžít.

 

Jaká byla vaše očekávání před začátkem stáže a potvrdila se? Čím vás známé studio překvapilo?

Očekávala jsem, že poznám řadu výjimečných architektů, vysoké pracovní nasazení a adrenalin. A to se mi rozhodně splnilo. Co mě překvapilo, byla například velmi častá osobní přítomnost ředitele Patricka Schumachera v kanceláři a to, jak vývoj projektů pravidelně sledoval. Měla jsem dokonce tu čest osobně s ním a s týmem ZHA CODE prezentovat náš návrh rozkládacích židlí investorovi.

 

Co vám tato stáž dala?

Ačkoliv jsem se po stáži vrátila zpět k práci v Belgii, naprosto mi změnila profesní život. Fascinovala mě firemní kultura ZHA, ohromná motivace kolegů a velmi vysoká míra možností se přiučit od ostatních. Konaly se tam pravidelné interní semináře, prezentoval se interní výzkum a samozřejmě se pořádaly i networkingové akce jako třeba společné snídaně. Po návratu ze ZHA jsem proto v CONIX RDBM iniciovala založení interní architektonické laboratoře CO-lab, kde s řadou expertů z různých odvětví pracujeme na nové progresivní vizi firmy.  Kromě práce na metodologii organizujeme i workshopy a přednášky a zkoumáme témata jako circularity, biodiversity a human touch.

 

Jak jste zmínila, po stáži jste se vrátila zpět do Belgie. Jaký byl váš pocit, když vás ze ZHA následně oslovili s nabídkou plného pracovního poměru?

Dlouho jsem váhala, zejména kvůli motivovaným mladým kolegům. Atmosféra neustálé inovace a posouvání laťky mi chyběly. Na druhou stranu jsem v Belgii měla rozjeté projekty, které se dostávaly do fáze realizace a já chtěla být u toho. Tehdy jsem se o svém dilematu zmínila svému belgickému šéfovi. Začali jsme se bavit o společné vizi přístupu k architektuře, o mé kariéře i o tom, co všechno bychom spolu mohli iniciovat a změnit. Byla to pro mě nevyšlapaná cesta, vytvoření něčeho nového, s výzvou sice menšího rozpočtu a měřítka, ale velkou mírou volnosti a minimální hierarchií. 

 

Máte zkušenosti z práce v Čechách, Anglii, Belgii, Nizozemí. Jaké jsou rozdíly stylu práce v architektonických studiích napříč těmito zeměmi a kulturami?

Začala jsem v Česku v ateliéru se třemi lidmi, v ZHA to bylo 400 zaměstnanců a u CONIX RDBM je nás 80, což můj pohled může trochu zkreslovat. Měřítka projektů i generační rozdíl architektů byl ve všech studiích také značný.

V Česku nově příchozí student začal kreslit výkresy s pomocí vedoucího architekta a až poté se postupně propracoval ke kreativitě. ZHA to naopak bylo hlavně o kreativitě – skutečně každý mohl přijít s nápady a co se týče technických znalostí, ty byly perfektně doplněné úzkou spoluprací s externí firmou.

V Belgii a Holandsku je to zhruba na půli cesty. Mladí architekti mohou po autorizaci vcelku rychle dostat do rukou i vedení velkých projektů a vést multidisciplinární tým. Musí však myslet na všechny technické aspekty a pravidelně je konzultovat s příslušnými odborníky.

 

Kde hledáte inspiraci?

Z cest po světě, z kontextu stavby, nebo z konferencí jako je pražský reSITE či nizozemský MaterialDistrict, ale hlavně z mezioborové komunikace s týmem a dialogu s klienty. 

 

Jaké projekty vás nejvíc baví?

Už od univerzity jsem si vždy vybírala práci na stavbách většího měřítka, s přesahem do urbanismu a s mixem různých funkcí. Nejzajímavější mi přijde prozkoumávání konkrétní nové typologie, analýza při návštěvách referenčních staveb a následné sestavení vize a formy projektu společně s klientem, vedením města a širším týmem. Ráda vytvářím a komunikuji hlavní myšlenky projektu od samého počátku a starám se o to, aby se z vize stala realita.

 

Jak vypadá Váš běžný pracovní týden a kde nejčastěji pracujete?

To bývá hodně rozdílné. Záleží, v jaké fázi vývoje se mé projekty nacházejí a zda se třeba neblíží deadline nějaké soutěže. Jako vedoucí architekt projektu pracuji nejintenzivněji v samotném začátku při sestavení vize a formy projektu. Většinou mám tedy hlavní projekt, kterému se věnuji na sedmdesát procent, a ostatní již rozběhnuté projekty pravidelně dozoruji. 

Alespoň dva dny v týdnu pobývám v jedné z našich kanceláří společně s týmem, zbytek času jsem v terénu na jednáních, nebo pracuji z domova. Dříve jsem hodně času trávila ve vlaku na trase Antverpy – Rotterdam – Amsterdam, ale i díky covidu se nyní snažíme pracovat co nejvíce lokálně a mít schůzky online.

 

Se soutěží Kaplicky Internship jste v aktivním kontaktu dodnes – zasedáte v porotě, která vybírá nové vítěze, příští stážisty. Co vám tato zkušenost přináší?

Je nesmírně zajímavé vidět, kam se mladší generace se svými projekty i přístupem k architektuře ubírá. Navíc o tom můžeme diskutovat se zajímavými mezinárodními porotci. Moc doufám, že v září zasedneme naživo. Letos se zúčastní mimo jiné i zástupce londýnského ateliéru Amanda Levete Architects, kde příští vítěz absolvuje svou stáž.

 

Jaké jsou vaše profesní aspirace? Co byste si chtěla vyzkoušet a čeho byste chtěla v budoucnu dosáhnout?

Dělám přesně to, co jsem vždy chtěla dělat. Vyzkoušela jsem si obrovskou škálu projektů různých témat a měřítek, od návrhu vězení či muzea v Antverpách (CONIX RDBM) po masterplan přístavu v Talinnu či návrhy rozkládacích židlí (ZHA). Určitě by mě lákal i částečný návrat do akademického světa, například v podobě workshopů se studenty. Uvidíme, jaké příležitosti se v budoucnu objeví. Teď mám ale především dobrý pocit z toho, že se mé návrhy projektů začínají stavět a já můžu být u toho.

 

Petra Ross je absolventkou Fakulty umění a architektury na Technické univerzitě v Liberci. Po dokončení studií se vydala do Belgie, kde začala pracovat na architektonické autorizaci. Se svým návrhem veřejné knihovny v centru Londýna vyhrála v roce 2016 architektonickou soutěž Kaplicky Internship, díky které strávila tři měsíce na stáži ve světoznámém studiu Zaha Hadid Architects v Londýně. Poté se vrátila zpět do Belgie, kde pracuje dodnes ve studiu CONIX RDBM Architects. V rámci svého zaměstnání často pobývá i v Nizozemsku a realizace jejích projektů se chystá po celé Evropě.

 

Kaplicky Internship je architektonická́ soutěž pro studenty a čerstvé absolventy architektonických oborů z českých univerzit. Zúčastnit se mohou se svým diplomním projektem na volné téma. Vítěz soutěže získá možnost strávit tři měsíce na placené stáži v jednom z prestižních londýnských studií. Program je organizován nadací Bakala Foundation ve spolupráci s londýnským Design Museum a Nadačním fondem Kaplicky Centre. Přihlášky do nového ročníku jsou otevřené do 30. června 2021.

Více na: https://www.bakalafoundation.org/programy/kaplicky-internship

 

TZ nadace Bakala Foundation, www.bakalafoundation.org

 

Send e-mail back »


ERA21 vydává ERA Média, s. r. o.
Chleborádova 69/22, 619 00 Brno

Phone: +420 530 500 801
E-mail: redakce@era21.cz
Projekt se v roce 2024 uskutečňuje za finanční podpory: Ministerstva kultury ČR, Nadace české architektury, Statutárního města Brna a Státního fondu kultury ČR.
Copyright ©2004-2024 ERA Média, s.r.o
Použití článků a fotografií nebo jejich částí je bez souhlasu vydavatele zakázáno.

Information about cookies on this page

To get an idea of what you like to read, we use cookies on the website, which we process in accordance with the privacy policy. If you want to let us know what you are interested in, please give your consent to the processing of all types of cookies.

 

Cookie settings

The cookies that are used on this site are divided into categories and below you can find out more about each category and allow or deny some or all of them. Once you disable categories that were previously enabled, all cookies associated with that category will be deleted from your browser.