Společnost Cobra dodává i kliky vhodné k rekonstrukcím historických objektů.
Společnost Cobra dodává i kliky vhodné k rekonstrukcím historických objektů.
Na otázky odpovídala ředitelka společnosti Kristina Boda.
Na otázky odpovídala ředitelka společnosti Kristina Boda.

Kování a dveřní doplňky Cobra v Česku již třicet let

S ředitelkou společnosti Cobra Kristinou Boda jsme hovořili o skromných začátcích rodinné firmy, úspěšném zakořenění na českém trhu a také o trendech a budoucnosti v sortimentu dveřního kování.

 

Společnost Cobra slaví v roce 2020 třicetileté výročí svého založení. To už je slušná tradice. Mohla byste nám popsat, jak vůbec firma vznikla a jaké byly její začátky?

Jsme typická rodinná firma. Firmu založili mí rodiče před třiceti lety poté, co během dovolené v Rakousku viděli tamní sortiment bytového vybavení a uvědomili si rozdíl mezi úrovní interiérů u nás a v zahraničí. Začátky byly skromné začali podnikat přímo z bytu, garáž sloužila jako sklad, všechny práce zpočátku zvládali rodiče sami. Firma rychle rostla, takže se Cobra postupně stěhovala do větších prostor a pochopitelně začala zaměstnávat spoustu dalších spolupracovníků. Výhodou ale rozhodně je, že rodiče od začátku fungovali ve firmě, znali a znají naše zákazníky i firmy, se kterými spolupracujeme.

 

Co bylo potřeba k tomu, aby si vydobyla současné postavení na trhu?

Na začátku to byl určitě dobrý nápad v dobrý čas Cobra stála na startovní čáře jako první, trh byl hladový po novinkách, začalo se hodně stavět i rekonstruovat. V té době neexistovala distribuce na takové úrovni, jako známe dnes neexistovaly hobby markety, eshopy, všechno stálo na pracovním nasazení rodičů a spolupracovníků. Díky tomu jsme nasbírali ohromné množství zkušeností, z čehož těžíme dodnes, i když se svět od té doby tak radikálně změnil.

 

Čím se chystáte výročí oslavit?

Naše velké výročí jsme chtěli oslavit hlavně s našimi partnery, kterým jsme chtěli poděkovat za dlouhodobou spolupráci a spoustu skvělých projektů. Současná zavirovaná situace nám plány přerušila, všechno odkládáme na podzim. Prozatím se tedy naše výročí promítne do výročního katalogu COBRA 30 a některých obchodních nabídek pro naše partnery. Věřím, že skutečné oslavy bude možné zrealizovat letos na podzim.

 

Co děláte pro to, abyste se stále posouvali dopředu?

Velice intenzivně se snažíme definovat nové potřeby našich zákazníků a sledovat trendy ve stavebnictví i designu. Řekla bych, že klíčem k úspěchu je nalezení průsečíku mezi představami architektů, možnostmi designu i výroby a očekáváním konečného zákazníka. Zároveň se snažíme nabídnout „speciality“, které se sice nestanou masovými produkty, ale splní potřeby konkrétních zákazníků, například antibakteriální kliky nebo ložisková kování.

 

Jak často vznikají nové designové kolekce?

Kolekce vznikají průběžně, z praktických důvodů jsme se vždy snažili představovat novinky buď na veletrhu FOR ARCH na podzim, nebo v našem ročním produktovém katalogu na jaře. Vývoj vlastní kolekce je vždy běh na dlouhou trať, v případě naší vlajkové lodi kolekce Cobra Q uběhly od prvotní myšlenky po uvedení na trh dva roky.

Důležité je říci, že v Cobře neřešíme jen designové inovace. Kritéria pro některé novinky nejsou jen designová, ale také funkční nároky na kování ve veřejných prostorách jako jsou hotely, restaurace, kanceláře jsou mnohem komplikovanější, než v běžných interiérech. Dlouhodobě se proto snažíme nabízet i řešení, která umožní projektantům nebo architektům vyřešit i veřejné prostory optimálně.

 

Jak často a při jakých příležitostech spolupracujete s architekty, kteří jsou například v přípravné fázi návrhu interiéru u svého projektu? Nabízíte architektům a projektantům nějaké zvláštní služby, konzultace, podklady?

Spolupráce na konkrétních projektech je pochopitelně ideální a jsme rádi, že s řadou architektů takto pracujeme. Díky šíři sortimentu máme možnost nalézt skutečně dobré designové i funkční řešení pro nové projekty. Příležitostí je řada novostavby nabízejí řadu možných řešení a stylů, takže spíše vnímáme koncept a zadání, na druhou stranu s architekty řešíme rekonstrukce starých domů, kde dodáváme kování ve variantách, které schválí i památkáři. Samostatnou kapitolou jsou pak veřejné stavby, kde rádi poskytujeme i odbornou spolupráci to se týká například panikových či objektových kování.

 

Jaké jsou v současné době trendy ve vývoji dveřního kování?

Všichni vnímáme příklon k minimalismu a estetické čistotě to je nepochybně obecný trend, který se netýká jen dveřního kování. Od zdobných prvků nebo avantgardních tvarů a nečekaných barevných kombinací se i designové kliky sunou k jednoduchosti přímých linií a umírněné eleganci.

Rozdělme ale dveřní kování na skupiny podle nároků spotřebitelů a uvidíme nové trendy a charaktery hlavní skupina kování pro běžné byty a domy je rozhodně největší a stále vychází z tradičních designů a materiálů. Důraz je zde hlavně na poměr cena/výkon, vnímáme vyšší zájem o ergonomické kliky s kvalitními povrchy, typickým představitelem je klika Giussy. Druhou skupinou jsou nadstandardní dveřní kování, kde kromě očekávání totální kvality registrujeme zásadní důraz na minimalismus a experiment doplněný například o řešení v černé barvě. V segmentu veřejných staveb a kanceláří jsme dosud vnímali ochotu investorů a architektů dotahovat projekty do funkčního optima včetně využití kvalitních dveřních kování odpovídajících způsobu používání. V tomto ohledu uvidíme, co nám současná krizová situace přinese zda budou investoři šetřit nebo naopak využijí třeba antibakteriální kliky jako nutnou přidanou hodnotu do veřejných prostor.

Pochopitelně řešíme i řadu dalších novinek estetika dveřních madel je výjimečná, stavební řešení běžných interiérů většímu rozšíření madel zatím nepřejí. Technologicky se pochopitelně zabýváme možnostmi nových forem otevírání dveří včetně čteček otisků prstů, v současné chvíli se ale vidíme zájem partnerů a architektů spíše na rozšíření naší nabídky designových klik.

www.matekliku.cz

Odešlete e-mailem zpět »

ERA21 vydává ERA Média, s. r. o.
Chleborádova 69/22, 619 00 Brno

Telefon: +420 530 500 801
E-mail: redakce@era21.cz
Projekt se v roce 2020 uskutečňuje za finanční podpory: Ministerstva kultury ČR, Nadace české architektury, Statutárního města Brna a Státního fondu kultury ČR
Copyright ©2004-2020 ERA Média, s.r.o
Použití článků a fotografií nebo jejich částí je bez souhlasu vydavatele zakázáno.