Budova Komunardu, exteriér; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, exteriér; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, exteriér, pobytová část střechy; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, exteriér, pobytová část střechy; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, interiér, chodba; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, interiér, chodba; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, interiér, madlo ROCKSOR kulatá bezpečnostní rozeta; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, interiér, madlo ROCKSOR kulatá bezpečnostní rozeta; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, interiér, dveřní kování ROCKSOR,; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, interiér, dveřní kování ROCKSOR,; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, interiér, dveřní kování ROCKSOR, celoskleněné dveře; foto: Filip Šlapal.
Budova Komunardu, interiér, dveřní kování ROCKSOR, celoskleněné dveře; foto: Filip Šlapal.

Dominanta s industriálním charakterem

Industriálně vyhlížející víceúčelový dům na nároží ulic Komunardů a Přístavní v pražských Holešovicích svou podobou neskryje nezaměnitelný rukopis architekta Stanislava Fialy. Výjimečný objekt se svou osobitou tváří stal dominantou této dynamické čtvrti.

 

Ryze moderní polyfunkční dům naplňující aktuální očekávání současného způsobu života, respektující však historický průmyslový charakter pražských Holešovic – tak znělo zadání pro návrh objektu, který dnes hrdě dominuje okolní zástavbě. Nová víceúčelová stavba „vyrostla“ na prázdném místě po dvou činžovních domech, které musely být strženy po povodních roku 2002. Po téměř dvaceti letech tak tento mimořádný objekt uzavřel narušený obvod jednoho z typických zdejších pravidelných bloků.

Fasáda domu dle zadání vizuálně pracuje s industriálním odkazem Holešovic. „Koncept stavby volně navazuje na bývalou továrnu naproti, dnes transformovanou na centrum interiérového designu – Holport. Naším záměrem bylo do nové stavby promítnout osobitý charakter až téměř průmyslového objektu,“ vysvětluje architekt Stanislav Fiala, z architektonického ateliéru FIALA + NĚMEC, autor návrhu nového polyfunkčního domu, a popisuje: „Ostrost až přísnost průmyslové architektury se zde projevuje nejen ve strohé hranatosti objektu, ale metaforicky se odráží také v hlavních nosných betonových pilířích evokujících skálu.“ Vnější industriální ráz budovy podporují také na „skály“ navazující plechové obklady i nestejně dlouhé a nepravidelně nasázené stavební roxory, které plní účel zábradlí teras a balkónů.

V prvních dvou podlažích, ve kterých se nachází nebytové prostory komerčního charakteru vzájemně propojené dominantním schodištěm, je roh budovy zcela věnován veřejnému prostoru ulice. Poté se vysunuje nad přirozenou římsu domu a vytváří archetypální nárožní věž. Od třetího podlaží výše je stavba určená k bydlení. „S ohledem na charakter jedné z nejvíce dynamických pražských čtvrtí i citelný městský ruch jsme v objektu navrhli zejména menší byty cílené pro mladší generaci obyvatel. V nejvyšším sedmém podlaží se pak nachází čtyři větší byty s prostornými terasami, přičemž dva mají přístup na pobytovou část střechy domu,“ říká architekt Stanislav Fiala.

Industriálně nevyhlíží pouze vnější obálka domu, ale také její nitro. Charakteristické pohledové betonové bloky a stropy se prolínají napříč všemi vnitřními prostory objektu. Jednolitost šedého betonu rozbíjí menší plochy výrazné zelené, a to jak na stěnách, tak i na vstupních dveřích do jednotlivých bytů. Ocelovou síť jako efektní a zároveň bezpečnostní prvek na schodišti vhodně doplňuje element opakující se z vnější fasády domu – stavební roxor, který zde plní funkci zábradlí, madla pro oporu při výstupu či sestupu po schodišti.

Motiv roxoru, který je charakteristickým rukopisem architekta, se však v celé stavbě objevuje také na dveřích, a to v podobě dveřního kování. Autorem designu atypického kování Rocksor je přitom sám architekt. „Kování Rocksor původně vzniklo pro dřívější projekt architekta Fialy – DRN na Národní třídě. Pan architekt sám navrhnul designový vzhled kliky a my jsme přišli s řešením vnitřního mechanismu. V příjemné spolupráci tak vznikla originální kolekce kování, která odkazuje na základní stavební materiál a do industriálně laděných domů, jako je tento, tak zapadá svou bazální účelovostí a jednoduchostí,“ říká Roman Ulich, hlavní designér společnosti M&T, jediného českého výrobce designového dveřního a okenního kování, a doplňuje: „Oproti svému ocelovému předobrazu je klika Rocksor vyrobená z masivní mosazi, která bude ve své přirozené podobě svému účelu sloužit dlouhá desetiletí.“

Celkové industriální vzezření stavby architekt zvenčí i uvnitř záměrně zjemnil přírodní zelení. „Do fasády jsme připravili centrálně zavlažovanou zeleň, popínavé rostliny, které by měly šplhat do vysokých pater a částečně překrýt pohledový beton. Hojně je využita také na terasách a balkónech, i ve vnitrobloku, kde je situovaná malá zahrádka s potenciálem růst a poskytnou blahodárný stín,“ popisuje architekt Stanislav Fiala a uzavírá: „Tato zeleň má za účel osvěžit ulici, přilákat kolemjdoucí, naznačit jim, že by možná mohli nahlédnout dovnitř, vstoupit a stavbu prozkoumat…“

 

Komunardů XXXV

Projekt: 2015

Realizace: 2020

Zastavěná plocha: 826 m2

Obestavěný prostor: 17 250 m3

Autor: Stanislav Fiala, architektonické studio FIALA + NĚMEC (www.fialanemec.com)

Spolupráce: Jiří Václavů, Petr Jehlík, Jiří Neumann

Investor: Sebre

Dodavatelé: Hinton, a.s. (generální dodavatel), Tunnel s.r.o., ROSTETO, s.r.o., Cabletech, s.r.o., Kučera Miroslav a syn Umělecké kovářství a restaurátorství, Carl Stahl & spol, s.r.o., Pasířství Josef Ryšlavý, Spyron s.r.o., M&T (www.kliky-mt.cz)

Fotograf: Filip Šlapal

 

Odešlete e-mailem zpět »


ERA21 vydává ERA Média, s. r. o.
Chleborádova 69/22, 619 00 Brno

Telefon: +420 530 500 801
E-mail: redakce@era21.cz
Projekt se v roce 2021 uskutečňuje za finanční podpory: Ministerstva kultury ČR, Nadace české architektury a Státního fondu kultury ČR.
Copyright ©2004-2021 ERA Média, s.r.o
Použití článků a fotografií nebo jejich částí je bez souhlasu vydavatele zakázáno.