Křeslo Barcelona, navržené Ludwigem Miesem van der Rohe pro německý pavilon na světové výstavě v Barceloně roku 1929, dnes patří k nejznámějším ikonám moderního designu. Jeho příběh je však mnohem více než jen historií elegantního kusu nábytku – je to vyprávění o spojení architektury, estetiky a reprezentace v době, kdy modernismus teprve hledal svou tvář.
Původní určení křesla pro zahájení výstavy dodalo návrhu slavnostní charakter. Mies van der Rohe vytvořil předmět, který měl být zároveň monumentální a přitom subtilní. Chromovaná ocelová konstrukce, inspirovaná tvarem antického skládacího stolce, nese polstrované kožené sedáky, jejichž geometrická strohost kontrastuje s luxusními materiály. Vzniká tak paradoxní spojení: křeslo je reprezentativní a majestátní, avšak nepostrádá lehkost a čistotu formy.
Barcelona Chair není izolovaným kusem nábytku. Bylo nedílnou součástí architektonického celku, jímž byl německý pavilon. Stejné principy, které formovaly architekturu – důraz na proporce, jasnost linií, otevřenost prostoru – se odrážejí i v tomto nábytku. Výsledkem je harmonická jednota, v níž se architektura a design prolínají a vzájemně doplňují.
Význam křesla Barcelona přetrval daleko za hranice výstavy. A prvním místem kde se křeslo po výstavě objevilo byla vila Tugendhat . Stalo se tak v roce 1930 a při pohledu na křeslo se nemůžete ubránit dojmu, že tady něco nehraje . Tohle přece není pomalu 100 let staré křeslo..Bylo to v obytném prostoru vily a to v době kdy ve velkých vilách tehdejší buržoazie byly vidět historizující kusy nábytku.Tohle byla naprostá revoluce v navrhování sedacího nábytku . Navíc ta koncepce, ohýbané svařované ploché chromované železo použité na nábytek, koho by taková šílenost napadla. První křesla byly opravdu jednoznačné prototypy a spojování jednotlivých kovových částí ač složité vypadá jako předobraz dnešní IKEY. Udělej si sám nebo sestav si sám. Ve vzduchu nad křížovou konstrukcí se vznáší kožené sedáky. Dnešní produkty jsou dokonalé svařené z jednoho kusu, ale repliky ve vile Tugendhat jsou výjimečné tím, že kopírují přesně původní kusy nábytku, které byly konstrukčně materiálově prostě jiné. Byly proto pro výrobu nakresleny výkresy na základě provedených průzkumů v měřítku 1: 1 a to velmi podrobné, protože konstrukční detaily na výkresech z roku 1931 opravdu nebyly. Bylo tedy nutné je zrentgenovat z křesel té doby a doplnit informace.
Barcelona se po druhé světové válce stala symbolem moderního luxusu, ale zároveň ukázkou toho, že modernismus není jen o strohém funkcionalismu. V jeho formě se spojuje praktičnost s reprezentací, moderní materiály s odkazem na historické typologie, jednoduchost s noblesou. Tento dialog protikladů dává křeslu jeho nadčasovou sílu. A poprvé se objevilo v obytném prostoru ve Vile Tugendhat v Brně, kde se stalo nedílnou součástí tohoto významného modernistického projektu.
Výstava, která křeslo Barcelona dnes představuje, připomínají nejen jeho estetickou hodnotu, ale i širší kulturní kontext, v němž vzniklo. Ukazuje, že v jediné židli se může koncentrovat celý příběh epochy – touha po novém řádu, hledání identity moderního člověka a snaha propojit krásu s funkčností. Křeslo Barcelona tak není jen kus nábytku, ale manifest, který i po téměř sto letech stále oslovuje svou jasností a vizionářskou silou. Na výstavě uvidíte celou historii od vzniku, přes první výrobu tohoto výjimečného kusu nábytku, který se stal legendou a přitom nezestárnul a působí dodnes naprosto soudobě a nikoliv jako starožitnost podobně jako jiné výrobky z té doby. Barcelona forever!
Výstava: Ikonické křeslo BARCELONA
Doba trvání: 29.10.2025 - 30.3.2026
Pořadatel výstavy: Muzeum města Brna, Vila Tugendhat
Fotografie: Amosdesign
Text: Ing. arch. Vladimír Ambroz
Odešlete e-mailem zpět »
ERA21 vydává ERA Média, s. r. o. |
|
|
Telefon: +420 530 500 801 E-mail: redakce@era21.cz |
|
| WEBdesign Kangaroo group, a.s. |