Petr Novague.
Petr Novague.
Cobra Q Ultima.
Cobra Q Ultima.

Ocenění získávají produkty, nikoliv designér

Designéra Petra Novagua není potřeba dlouze představovat. Kolo Favorit, slavná R200 a opravdu dlouhá řada prestižních ocenění. Letos se mu podařilo získat hned tři nejprestižnější designérská ocenění Red Dot Award za trojici dveřního kování Cobra Q. „Kdysi někdo slavný a chytrý řekl, že existují tři zásadní produkty, které musí každý velký designér navrhnout: jízdní kolo, židle a vývrtka. Já osobně bych tam klidně doplnil i kliku,“ říká Petr Novague.


Existuje podle vás něco jako „rukopis“ špičkového designéra?
To je složitá otázka, existují dvě roviny přístupu designéra k zakázkám. První je taková, že se designér o rukopis snaží a strhává pozornost na sebe. Mně osobně je bližší druhá rovina, kdy designér směruje pozornost na značku, pro kterou zrovna navrhuje, a vytváří její rukopis a její výraz, kterým bude rozpoznatelná od konkurence.


V jaké chvíli je designér při tvorbě spokojený?
Já osobně nejsem spokojený nikdy, ale už mám zkušenost a vím, kdy je design hotov. Zní to banálně, ale je důležité tento moment rozpoznat, protože navrhovat a měnit by mohl člověk donekonečna.


Kde berete inspiraci?
Já vlastně nevím, jestli slovo inspirace do designu vůbec patří. Jedná se totiž o zodpovědný proces, který začíná analýzou, a poznatky, které přinese, jsou pak promítnuty do práce designéra. Ten se musí vyhýbat, hledat, nacházet, kultivovat a výsledek musí být jasný a srozumitelný.


Trojitý úspěch na letošním ročníku Red Dot Award s klikami Cobra je naprosto mimořádný. Je podle vás důležité, aby výrobky získávaly designová ocenění?
Jsem toho názoru, že design je klíčová vlastnost produktu. Funkčnost a kvalitu beru jako samozřejmost, náskok a odlišnost od konkurence výrobku dodá design. Pokud chtěla Cobra vědět, jak si stojí v české i mezinárodní konkurenci, pak je Red Dot Award nejlepší cestou, jak si ověřit svoji pozici a konkurenceschopnost vůči celému světu.
Je nutné pořád se porovnávat s konkurencí – žádná korupce, žádné zákulisní hry, jen jasná zpětná vazba.


Proč je vůbec pro tak ryze praktický předmět, jakým je klika, důležitý design?
Prý někdo slavný řekl, že velký designér musí navrhnout jízdní kolo, židli a vývrtku. Klidně bych doplnil i kliku. Je to právě ten produkt, který je nenápadný, ale dotýkáte se ho denně, a musí fungovat přirozeně a tak, aby vás neobtěžoval.


Co všechno si můžeme představit pod designérskou tvorbou?
Proces designování je stále stejný, fungují určité principy, které striktně dodržuji, abych se vyhnul chybám v tvarování. Kreativní fáze není příliš dlouhá, nejvíce času zabere převod myšlenky ve skicu a následné 3D modelování. Tato fáze se často několikrát opakuje, než se pustíme do přípravy maket. Časově nejnáročnější je nastavení sériové produkce – v případě kování Cobra Q jsme na vývoji pracovali celkem dva roky, než jsme byli spokojení.


Jaké bylo zadání? Elegance – nadčasovost – luxus?
Ano, určitě. Ale také serióznost, solidnost a poctivost. Slova jsou ale jedna věc, přetvořit jejich obsah ve formu ovšem není tak snadné, jak by se mohlo zdát.
V případě kování Cobra Q věřím, že se nám to podařilo. Mimořádné je, že ocenění Red Dot Award získala každá z přihlášených klik a přitom jsou odlišné, každá přináší rozdílný haptický zážitek. Ve svých návrzích extrémně dbám na ergonomii, ta byla v této zakázce klíčová a především u modelu Spectra je hodně inovativní.


Jak moc limitují designéra technická řešení jednotlivých výrobků?
Samozřejmě jsou omezující, ale s tím musíme počítat. U typických produktů, jako je třeba klika, hraje roli zažitá ustálená forma, určité klišé. Dalším důležitým faktem je to, že designér navrhne kliku, která není určena jen koncovým zákazníkům, ale její osud může ovlivnit také architekt domu či bytu. Na to všechno je třeba při navrhování myslet.


Kdo je podle vás typický zákazník, který kupuje výrobky, které tvoříte?
Člověk, kterému není lhostejné, čím je obklopen. Nesoustředí se pouze na cenu, ale je senzitivní a umí ocenit, že když dva vyrábějí totéž, není to totéž.
www.matekliku.cz

Odešlete e-mailem zpět »


ERA21 vydává ERA Média, s. r. o.
Chleborádova 69/22, 619 00 Brno

Telefon: +420 530 500 801
E-mail: redakce@era21.cz
Projekt se v roce 2024 uskutečňuje za finanční podpory: Ministerstva kultury ČR, Nadace české architektury, Statutárního města Brna a Státního fondu kultury ČR.
Copyright ©2004-2024 ERA Média, s.r.o
Použití článků a fotografií nebo jejich částí je bez souhlasu vydavatele zakázáno.

Informace o cookies na této stránce

Abychom získali představu o tom, co rádi čtete, využíváme na webu soubory cookies, které zpracováváme podle zásad ochrany osobních údajů. Chcete-li nám dát vědět, co vás zajímá, udělte prosím souhlas se zpracováním všech typů cookies.

 

Nastavení cookies

Cookie soubory, které jsou použité na těchto stránkách jsou rozděleny do kategorií a níže si můžete zjistit o každé kategorii více a povolit nebo zamítnout některé nebo všechny z nich. Jakmile zakážete kategorie, které byly předtím povoleny, budou z vašeho prohlížeče odstraněny všechny soubory cookie přiřazené do této kategorie.