Královská konzervatoř v Birminghamu; zdroj: Hoare Lea.
Královská konzervatoř v Birminghamu; zdroj: Hoare Lea.
Návrh konzervatoře v BIM; zdroj: Hoare Lea.
Návrh konzervatoře v BIM; zdroj: Hoare Lea.
Královská konzervatoř v Birminghamu; zdroj: Hoare Lea.
Královská konzervatoř v Birminghamu; zdroj: Hoare Lea.

Královská konzervatoř v Birminghamu: projekce TZB pro špičkovou akustiku

Projekční a konzultantská kancelář Hoare Lea poskytuje širokou škálu služeb, včetně projekce TZB a navrhování akustických řešení. Nedávno dokončila dílo pro anglickou univerzitu Birmingham City University (BCU), kdy se jednalo o dvě kancelářské a akademické budovy a výukové i koncertní prostory pro Birminghamskou královskou konzervatoř.

 

Realizace projektu trvala 7 let a zahrnovala zpracování technických systémů a akustických řešení pro prostory o rozloze 42 000 m2. Úkolem kanceláře Hoare Lea bylo navrhnout technické systémy tak, aby nenarušovaly akustiku. Pro Královskou konzervatoř měl nejvyšší prioritu zvuk bez kompromisů. Požadavkem bylo, aby se dalo zároveň koncertovat ve velkém i v malém sále, cvičit ve zkušebnách i varhanní třídě, nahrávat ve studiu a hrát v jazzovém klubu – to vše na celkem pěti podlažích. Bylo tak potřeba zajistit, aby se zvuk „nepřeléval“ z jednoho prostoru do druhého. Zároveň musel projekční tým naplánovat v potrubních instalacích ve zmíněných místnostech takovou průtokovou rychlost, která nebude slyšet.

Aby se zvuk z technického zařízení co nejméně přenášel do prostor, kde se hraje, umístil projekční tým všechny součásti technických systémů na chodby. To ale vedlo k problémům s prostorem. Při realizaci projektu sáhla kancelář Hoare Lea po nástrojích ze sady AEC Collection od Autodesku – a hlavním pomocníkem při navrhování a analýzách byl Revit. Proč? V Hoare Lea věděli, že když budou při projektování vycházet z modelů v Revitu, lépe se vypořádají s prostorovými omezeními.

Sabrina Gill, vedoucí projektantka v Hoare Lea, to vysvětluje následovně: „Snažit se o maximálně přesné řešení hudebních prostor bez modelů v Revitu by bylo velmi nepraktické. Při navrhování by se týmy pravděpodobně soustředily na větší prostory a teprve později by byl čas na podrobnější výpočty rozměrů a koordinaci. Pak by ale hrozila nutnost úprav a víceprací během výstavby, což je drahé a časově náročné. Revit nám pomohl technické zařízení vymodelovat a vyladit s předstihem.“

 

Správné nástroje jsou půlkou úspěchu

Kdykoliv se pracovníci v Hoare Lea pouští do nového projektu, vědí, že budou návrhy vypracovávat v Revitu. Ten jim totiž umožňuje pracovat s informačním modelem budovy. U některých projektů ale samotný Revit nestačí – a v takovém případě se hodí sáhnout po aplikacích od Autodesku sdružených v sadě AEC Collection. Ta obsahuje specializované nástroje pro architekturu a stavebnictví, které si poradí s libovolnými projektovými požadavky.

„Při navrhování používáme spoustu nástrojů. Zároveň neexistují dva identické projekty,“ říká Ben Roberts, ředitel pro digitální inovace, a dodává: „V sadě AEC Collection máme po ruce jak nástroje, které využíváme denně, tak ty, které potřebujeme jen občas. Je praktické mít je všechny pohromadě.“

 

Všechny parametry v jednom modelu

V Hoare Lea začali technické zařízení konzervatoře v Revitu modelovat, jen co od architektonického studia Feilden Clegg Bradley Studios dostali první koncepty. Navrhli vedení technických systémů chodbami a postupně zapracovávali architektonické i konstrukční změny. Zautomatizovali také dimenzování potrubí v Revitu.

S pomocí aplikace BIM 360 se celý projekt koordinoval v cloudu, a jakmile se přikročilo k výstavbě, měl tým přehled o tom, co se na staveništi děje, aniž by musel trávit hodiny přímo na místě. „V modelu máme technické i akustické parametry na jednom místě, takže je můžeme snadno a rychle procházet i revidovat. Bez Revitu a BIMu by nám návrh i koordinace trvaly výrazně déle. Museli bychom pracovat s běžnými výkresy a vynaložit mnohem více času na koordinaci během stavebních prací,“ vysvětluje Gill.

 

Propojení zvuku a obrazu ve virtuální realitě

Zatímco se piloval návrh a získávaly další a další podklady od klienta, rozhodl se tým také vytvořit 3D vizualizaci. Ta měla ukázat, jak budou koncertní sály a další prostory vypadat a znít. Skvělým pomocníkem byla aplikace 3ds Max určená k modelování, rendrování a tvorbě animací. V ní se z revitového modelu vygenerovaly fotorealistické vizualizace. Následně se propojily s nástrojem pro virtuální realitu a obohatily o zvuk zpracovaný softwarem pro akustickou analýzu.

„V podstatě jsme záběry z virtuální reality vytvořené v Revitu a programu 3ds Max dali dohromady se zvukem. Výsledkem byla binaurální simulace, ve které jste si mohli poslechnout konkrétní hudební skladbu na různých místech konzervatoře. Akustikové i klient díky tomu získali představu o tom, jak konkrétní technická rozhodnutí ovlivní posluchačův zážitek – a mohli nám dát užitečnou zpětnou vazbu,“ vysvětluje Roberts.

 

Více času na zdokonalování návrhu i technických řešení

Jaké jsou největší přínosy Revitu a BIMu? Podle Robertse je to špičková kvalita dodané stavby: „Revit nám poskytuje potřebné informace a šetří čas. Už jen dimenzování potrubí nám šetří hodiny práce na každém podlaží – a pokud se musí cokoliv upravovat, je časová úspora ještě větší. Data v modelu nám pomáhají se lépe rozhodovat mezi jednotlivými variantami. Výsledek? Navrhli jsme prostory, které lépe zní, příjemněji se v nich pobývá a obstojí i v průběhu času.“

 

Chcete se dozvědět více o výhodách, které přináší BIM? Kontaktujte odborníka společnosti Autodesk ZDE.

Zdroj: Autodesk, www.autodesk.cz

Odešlete e-mailem zpět »


ERA21 vydává ERA Média, s. r. o.
Chleborádova 69/22, 619 00 Brno

Telefon: +420 530 500 801
E-mail: redakce@era21.cz
Projekt se v roce 2021 uskutečňuje za finanční podpory: Ministerstva kultury ČR, Nadace české architektury a Státního fondu kultury ČR.
Copyright ©2004-2021 ERA Média, s.r.o
Použití článků a fotografií nebo jejich částí je bez souhlasu vydavatele zakázáno.